Fiatalkorra jellemző bőrproblémák

A fiatalság mítoszához hozzátartozik a hibátlan, hamvas bőr is, ezazonban sajnos a fiatalok közül sem mindenkinek adatik meg. Már a babáknál is számos bőrprobléma fordulhat elő, majd később más-más típusú bőrbetegségek jellemzőek a kisgyermekekre és a kamaszokra.

Szinte minden csecsemőnél előfordulidőnként a pelenkakiütés: a pelenkával fedett területen, combon, hajlatokban a bőr érzékennyé válik, kipirosodik,súlyosabb esetben váladékozó hólyagok is megjelenhetnek. Ennek hátterében a nagyon érzékeny bababőr főként széklet és vizelet okozta irritációja áll.  A megelőzés és kezelés lépései megegyeznek: a megfelelő higiénia, gyakori pelenkacsere és megfelelő antiszeptikus védőkrém használata.

Már csecsemőkorban jelentkezhet az ekcéma egyik típusa,azatopiásdermatitisz. Hazánkban majdnem minden ötödik gyermeket érint ez a krónikus bőrgyulladás.Csecsemőknél főképp az arcon jelentkeznek piros hámló, viszkető foltok, majd kisgyermek korban a könyök, csukló, térd területén alakulnak ki viszkető, pirosas göbök.  A gyermekek növekedésével a tünetek általában enyhülnek. A betegség kialakulásának pontos oka még nem ismert, így a kezelés is a panaszok enyhítésére, afellángolások megelőzésére korlátozódik. Tünetmentes időszakban is nagyon fontos a bőr hidratálása speciális testápolókkal. Az ekcéma jelentkezésekor szteroid tartalmú, vagy az immunrendszer működését megváltoztató (immunmoduláns) hatóanyagú krémektől várható javulás.

Serdülők gyakori problémája a bőr és haj zsírosodása, illetvepattanások megjelenése az arcon és a háton. Ennek oka a nemi hormonok termelődésének fokozódása, ami a faggyúmirigyek működését is serkenti. A túlzott faggyútermelés következtében a bőr pórusai eltömődhetnek, mitesszerek alakulnak ki. Ha ezek felülfertőződnek és begyulladnak, pattanások (acne) jönnek létre. Súlyos formában azacne az esztétikai problémákon túl lelki sérüléseket is okozhat az egyébként is nagyon érzékeny kamaszoknál. Enyhe esetben kozmetikus segítsége is elegendő, kiterjedt acne esetén azonban bőrgyógyászati vizsgálatra és kezelésre (pl. gyulladáscsökkentők, antibiotikumok, isotretinoin) van szükség. A hormonális fogamzásgátló gyógyszerek is kedvezően hatnak az ilyen típusú bőrproblémákra, a fiatal lányok gyakran emiatt is döntenek a fogamzásgátló tabletták használata mellett. A tünetek a serdülőkor elmúltával, a hormonális változások lezárulásával általában megszűnnek. Amennyiben felnőttkorban is megjelennek, a háttérben fennálló hormonproblémákat endokrinológus és bőrgyógyász segíthet tisztázni.

Végül, de nem utolsó sorban fel kell hívni rá a figyelmet, hogy a fiatal felnőttkor végétől (20-as évek vége-30-as évek eleje) már sajnos a bőrrák (melanoma) előfordulási gyakorisága is növekszik. Ennek megelőzését segítheti a napégések kivédése megfelelő fényvédelemmel és rendszeres bőrgyógyászati szűrővizsgálattal.

» Fiatalkorra jellemző bőrproblémák